• Lorand Boți Balint

Când e vorba de transformare și evoluție, să nu ne fie frică de cele mai proaste idei

Toti ne-am intrebat care ar fi cele mai optimiste si cele mai pesimiste scenarii pentru continuarea competitiilor sportive anul asta. Indiferent de sport. Dar te-ai intrebat si care ar fi cele mai proaste solutii pentru a incheia, sa spunem, campionatul de fotbal in Romania?


Cred ca este un exercitiu profitabil, si am deja in minte un posibil raspuns: fiecare meci sa se decida la lovituri de la 11 metri – cinci serii, cu posibilitatea unor scoruri egale.

OK, propunerea este proasta, dar ce ar fi totusi bun in ideea aceasta

Sunt cateva lucruri.

Primul: faptul ca sportivii nu ar intra in contact direct, ar fi protejati de coronavirus. Apoi, am avea un rezultat final pentru fiecare meci, un rezultat stabilit – chiar daca in mai mica masura – pe teren. In fine, al treilea lucru bun: am avea o serie de momente interesante pentru fani, televiziuni, sponsori si media.

Sau poate putem folosi ideea ca plan de rezerva. De pilda, daca se reia campionatul si inaintea unui meci apare o situatie medicala care nu permite desfasurarea jocului, s-ar putea trece direct la executarea de lovituri de la 11 metri.

Asa cum spuneam mai sus, rezultatul ar fi stabilit tot in teren, iar campionatul ar putea merge inainte.


Daca te uiti la intregul exercitiu de mai sus ca la un joc, poate ca e ceva bun si-n tipul asta de gimnastica a mintii. Dar eu cred ca e mai mult de atat.


Si asta pentru ca sportul romanesc are nevoie mai mult decat oricand de gandire laterala, de solutii inovatoare care sa raspunda nevoilor sale specifice, care difera extrem de mult fata de (mai) tot ce se intampla in lume.


A cauta un simplu copy & paste dupa ceea ce fac altii nu va face decat sa perpetueze problemele pe care le avem – pentru ca solutiile lor se potrivesc la problemele lor, nu la problemele noastre.


Incercand sa facem ce fac ceilalti (si nu vorbesc doar de perioada actuala), dar cu resurse mult, mult mai mici – financiare, umane, logistice, operationale, de sistem -, avem reteta sigura a esecului. Iar diferenta dintre noi si cei cu care vrem sa ne comparam se va adanci, pur si simplu, si mai mult.


Unul dintre cele mai puternice instrumente pentru a genera idei laterale este Worst Possible Idea, care presupune un efort concentrat pentru a identifica si detalia cele mai aiurite posibile solutii la o problema. Liber la haos, liber la aberatii, la abateri majore de la norma.


Totul dus la extrem si apoi analizat foarte serios, in detaliu.


Idei care ii pot pune pe cei care le genereaza in pozitii inconfortabile – ce tampenie a scos X-ulescu! – dar care pot inspira solutii la care altfel nu s-ar fi ajuns.


Pornind de la problema, se cauta solutii indiferent de cat de scumpe sau complicate sunt, indiferent de potentialele reactii ale oamenilor din sport, daca aceste idei se scurg, pe surse, in media.


Aberatie dupa aberatie, procesul este orientat spre identificarea aspectelor pozitive din fiecare idee „trasa de par”. Ce ar fi bun daca am face asta? Cum am putea ajunge altfel la acest lucru bun? Ar putea fi o solutie partiala? Sau doar ultima solutie?


Ideal ar fi sa existe sesiuni speciale de generare de idei, ateliere de lucru dedicate. Realitatea este ca, de cele mai multe ori, lucrurile se petrec ad-hoc, in discutii libere. Indiferent de context, pasii sunt aceiasi:

– Definirea problemei; – Generarea uneia sau mai multor solutii exorbitante, ireale, imposibile; – Identificarea lucrurilor bune in aceste solutii; – Cautarea unor rute alternative pentru a obtine aceste lucruri bune; – De multe ori aceste rute alternative reprezinta solutiile reale.

Si ma gandesc la un exemplu concret, pornind de situatia clubului Farul Constanta.

Provocarea ar suna asa: autoritatile locale sustin clubul nostru, cum am putea oferi ceva semnificativ la schimb?

Care ar fi cea mai proasta idee?

– Sa scoatem sigla autoritatilor de pe tricourile de joc. 

– Ce ar fi bun in ideea aceasta?

– Am elibera spatiul respectiv si am putea face altceva cu el. 

– Ce am putea face cu spatiul respectiv?

– Sa promovam obiectivele turistice ale regiunii.


In marketing, instrumentul este atat de des folosit, incat a intrat in reflexul oamenilor sa caute solutiile absurde si sa construiasca pornind de la ele. Nu se intampla la fel in lumea sportului romanesc. Am vazut foarte multe priviri ingrozite, terifiate cand am incercat sa duc discutia spre zona aceasta. Si, daca in intalniri am mai reusit cat de cat, rugamintea cea mai des primita a fost nu pune in scris chestia aceasta. Am inteles destul de tarziu de ce.

Articol publicat pe https://lead.ro/cand-e-vorba-de-transformare-si-evolutie-sa-nu-ne-fie-frica-de-cele-mai-proaste-idei/


Cover Photo byAndrea PiacquadiofromPexels