• Lorand Boți Balint

Strategie, nu ego sau rușine

Intr-o marti dimineata vine la mine art-ul meu si ma intreaba cu o voce in care se putea simti o mare disperare:


Art: Boti, e adevarat ca azi la 4 este prezentarea la client?

Eu: Da.

Art: Nu stiu cum am ajuns la situatia asta, dar tot la 4 mi-am facut programare la coafor si trebuie neaparat sa ajung si nu stiu cum sa fac. Pot sa nu vin la intalnire? Stiu ca este super naspa, dar chiar nu pot merge la alta ora la coafor.

Eu: Exact la 4?

Art: Da.

Eu: Hmm, bine du-te si ne descurcam noi cumva. E nasol pentru ca daca nu vindem azi am incurcat-o cu timingurile.

Art: Stiu, stiu. O sa vezi ca o sa cumpere sunt sigura si oricum o sa tragem tare zilele urmatoare si o sa iasa totul ok. Merci mult!”


Desi la momentul respectiv am raspuns din instinct si in sinea mea m-am cam enervat (mai ales ca dadusem prin calendar intalnirea de vreo saptamana), dupa ani de zile pot zice ca am avut atitudinea corecta si ca la fel as face si azi.


Bun, faptul ca am fost fara art la o prezentare ce avea o mare componenta dedicata vizualului nu a fost foarte fericit, dar daca as fi fortat-o sa renunte la coafor as fi avut toate sansele sa am in intalnire (si dupa) un om demotivat ceea ce nu m-ar fi ajutat deloc – ba chiar m-ar fi incurcat foarte rau.


Adevarul este ca succesul oricarui account depinde de echipa sa, ceea ce facem noi nu are finalitate catre consumator. Poti sa ai cea mai buna intelegere a businessului din lume, poti sa ai o gandire strategica impecabila, insighturi foarte puternice si abilitati incredibile de manager de proiect, daca echipa din jurul tau nu livreaza la acelasi nivel, degeaba. Rezultatul final al muncii unei agentii, ceea ce vede consumatorul - este intotdeauna o reclama, nu un ppt. Iar oamenii de agentie (si aici nu ma exclud nici pe departe) sunt niste specii ciudate care, pentru a trage tare, au nevoie de putin rasfat, de mangaierea orgoliului, de recunoasterea dreptului la alte lucruri la fel de importante ca munca.


In saptamanile care au urmat “momentului coafor” am avut un art care a tras foarte tare pe contul respectiv, s-a intrecut pe sine pentru simplul fapt ca a stiut ca este inteleasa si ca si ceilalti trag tare pentru ea la nevoie. A fost atitudinea pe care ma bazam si fara de care zilele ei pe conturile mele ar fi fost numarate cu siguranta.


Niciodata nu am intrebat-o de ce era asa important sa mearga la coafor in acea zi – sunt convins ca era important pentru ca nu s-a repetat niciodata. Dupa cum sunt convins si ca orice account trebuie sa poata prezenta la nevoie orice creatie - pentru ca la urma urmei chiar si fara coafor, art-ul meu putea fi bolnav in acea zi.


In cartea sa A Long Walk to Freedom, Nelson Mandela recomanda ca deciziile sa nu fie luate niciodata din ego sau din rusine, intotdeauna sa fie izvorate din strategie:


"Decisions should not be taken out of pride or embarrassment, but out of pure strategy"