• Lorand Boți Balint

COVID-19 și sportul românesc

Fortate de criza prin care trecem, o serie de domenii importante din Romania fac un salt important inainte, adoptand rapid digitalul, tehnologia, incercand sa recupereze in cateva saptamani anii pierduti pana acum. Este o reala oportunitate pentru societatea romaneasca si o veste buna pentru perioada urmatoare, caci multe institutii altfel mult prea rigide se transforma cu totul astazi. Si se transforma pentru totdeauna.


Pentru sportul romanesc este esential sa faca parte din aceste domenii care imbratiseaza noul, iar anul 2020 nu trebuie sa treaca pur si simplu ca o (lunga) asteptare. Da, sportul este lovit din plin de criza prin care trecem, pentru ca sportul este in primul si in primul rand despre oameni. Despre sportivi, despre oamenii din echipele lor, despre oamenii care ii urmaresc si ii sustin cu pasiune.

Iar COVID-19 ne ameninta nu doar sanatatea, dar si sistemul economic, ba chiar intreaga tesatura sociala. Deja s-au anulat cam toate evenimentele culturale din lume care aveau un impact direct nu doar asupra sportului, ci si a teatrului, filmului, muzicii – a industriei mondiale de entertainment.


Asadar, traim vremuri tumultoase, cu foarte multe incertitudini si cu foarte putine cunoscute.

Ce stim cu siguranta este ca, datorita eforturilor unor oameni fantastici care sunt in aceste zile in linia intai de lupta impotriva COVID-19 si/sau a efectelor sale, finalul crizei va veni si viata va reporni. Oamenii vor iesi din casele lor si societatea va merge inainte. Cum va arata perioada urmatoare si iesirea din criza? Nimeni nu poate sti cu siguranta, dar o serie de lucruri pot fi estimate.


Si-mi vin in minte trei mari faze prin care ar trebui sa treaca sportul si brandurile care sustin sportul in perioada imediat urmatoare:

Prima e de adaptare: masuri pentru a face fata impactului pe termen scurt. A doua e de reactie: un set de actiuni care sa atenueze impactul negativ si sa deschida noi oportunitati pe termen scurt. A treia este de relansare: planificare pentru momentul in care situatia se va schimba, momentul in care viata va reporni.


Momentan, atentia este pe adaptare. Acest lucru este absolut normal, dar in acelasi timp este esential ca fazele 2 si 3 sa fie deja in lucru. Pentru ca de ele depinde viitorul. Si propun sa le luam pe rand.


Adaptarea

Aceasta criza ii afecteaza (si) mai serios pe oamenii care sunt nelinistiti in ceea ce priveste prezentul si viitorul. Fiecare om, fie el sportiv, antrenor, membru ale echipei extinse sau simplu suporter are o multitudine de intrebari, framantari, nelinisti. Este importanta comunicarea continua cu fiecare dintre acestia. Cea mai apasatoare este linistea, lipsa de informatii si de contact. Daca tu nu spui povestea, altcineva o va spune pentru tine. Povesti vor circula, este important cine se ocupa de narativul povestilor.


Folosind owned media (web site, social media), Sportul – numit de aici incolo generic – ar trebui sa le reaminteasca oamenilor de ce exista, care este rolul sau in viata lor. Si, folosind presa de sport (web site, social media), brandurile ar trebui sa le reaminteasca oamenilor de ce sunt implicate in proiectele respective.


Vorbim de faza in care se evalueaza impactul crizei, se evalueaza resursele pe care sportul sau brandurile le au la dispozitie. Este esential sa se inteleaga ca resursele financiare sunt doar o parte dintre resurse. Foarte importante sunt si reputatia, fanii, relatiile cu autoritatile, know-how-ul, logistica si multe altele.


Reactia

Pentru multi oameni din afara sportului, sportul nu este o prioritate in aceste zile. Si este normal sa nu fie, din moment ce prioritatea tuturor este lupta din linia intai impotriva COVID–19 si a efectelor sale. Autoritatile, companiile, brandurile directioneaza resurse catre sustinerea acesteia si atentia tuturor este indreptata masiv catre ea.


Asa ca sportul ar trebui sa se implice direct in sprijinul celor din linia intai. Are si cateva modalitati pentru a face asta:

– Amplificarea si potentarea anunturilor autoritatilor. Vocea sportului este una dintre cele mai puternice din societatea moderna. Este respectata si poate ajunge acolo unde altora le este mult mai greu; – Colaborarea cu sponsorii sportului pe proiectele pe care acestia le sustin. Chiar daca nu este in contract, chiar daca nu este o obligatie; – Implicarea staff-ului medical, detasarea acestora catre unitatile unde pot avea un rol activ; – Asocierea cu ONG-uri care au mare nevoie de extra credibilitate, de captarea atentiei factorilor de decizie; – Sprijin pentru suporterii care se implica direct. Sprijinul poate imbraca mai multe forme – logistic, moral, financiar; – Deschiderea bazelor sportive, de cantonament pentru amenajarea de spatii pentru ingrijirea bolnavilor; – Campanii de comunicare cu fanii care sunt blocati in casa si care au nevoie de sustinere morala. Actiuni care sa-i activeze in mediul online – sa-i ajute sa aiba o perioada cat mai usoara in izolare.


In paralel, sportul ar trebui sa fie aproape de partenerii sai si sa caute impreuna cu acestia solutii pentru a compensa pe cat posibil pierderile cauzate de criza. Si aici sunt cateva exemple:

– Extinderea duratei parteneriatului; – Extinderea zonelor acoperite in contractul initial; – Generarea de continut extra cu difuzare pe media proprie, dar si pe media sportiva nationala (aflata in mare cautare de subiecte); – Continut branded cu partenerii.


Brandurile care sustin lupta din linia intai trebuie sa ia in calcul si resursele din sport pe care le pot atrage in aceste actiuni. Extra sprijin pentru actiunile celor din sport care decid sa se implice si in linia intai. Sprijinul poate lua diferite forme: know-how, logistic, operational, financiar, in produse.

Colaborarea cu partenerii din sport pentru a cauta impreuna solutii la provocarile aparute odata cu criza. La disparitia unor evenimente sportive, la schimbarile de calendar etc. Solutii pentru o vizibilitate semnificativ redusa.


Sunt foarte importante deschiderea si colaborarea, pentru ca situatia creata este complexa si nimeni nu are experienta necesara sa identifice de unul singur solutiile disponibile. Nu exista un playbook pentru aceast tip de situatie.


Pentru fanii sportului este foarte important sa simta determinarea brandurilor de a continua sa se implice in sportul lor si sa nu il paraseasca la greu. Micile gesturi, micile actiuni pot face diferenta.

In acelasi timp, vedetele sportului romanesc au astazi mult mai mult timp la dispozitie si mult mai multa deschidere pentru a se implica in proiecte de marketing alaturi de branduri.


Proiecte care pot vedea lumina zilei in perioada aceasta sau dupa relansare. Dar care pot fi facute acum.


Fanii sportului #stauincasa, iar aceasta este o ocupatie foarte obositoare pe plan mental, dar cu efecte si in plan fizic. Solutiile creative care sa-i tina ocupati si activi sunt binevenite, iar brandurile pot colabora cu sportul pentru a acoperi aceasta nevoie. Pot fi lectii zilnice de miscare, interviuri sau povesti din lumea sportului, o zi din viata unui sportiv care sta si el tot in casa.


Scenariul ideal pentru faza a doua, cea de reactie, este implicare comuna in proiecte care sa aiba impact direct in linia intai.


Relansarea

Cum va arata iesirea din criza? Nimeni nu poate sti cu siguranta, dar o serie de lucruri pot fi anticipate. Iata cateva dintre ele:


a). Digitalizarea accelerata a Romaniei

Mult mai multi romani vor fi familiarizati cu cumparaturile online, cu depunerea de acte online si cu multe alte activitati in mediul digital. Nu doar ca vor fi familiarizati, dar vor avea asteptari mult mai mari. Iar sportul romanesc trebuie sa profite de aceasta perioada pentru a-si regandi platformele digitale, pentru a-si dezvolta capabilitatile din digital. Structura organizatorica trebuie sa raspunda noilor realitati. Site-ul, prezenta in social media, politicile de vanzari on-line trebuie regandite in paralel cu dezvoltarea de programe de Customer Relationship Management (CRM).

Brandurile vor putea investi resurse mai mari in digital, audienta proiectelor crescand semnificativ. Mesajele vor putea ajunge mai usor si la segmente de populatie care erau mai conservatoare.


b). Bucket lists

Foarte multi oameni vor fi constientizat ca viata este scurta si putin predictibila, si vor avea dorinta de a nu mai rata lucruri pe care au tot vrut sa le faca. Dragostea pentru sport va ramane aceeasi, dar va fi dublata de o dorinta si mai mare de a vedea live competitiile. Sa mearga la meciurile de pe Arena Nationala, sa o vada jucand pe Cristina Neagu, sa cante YNWA pe Anfield. Sigur, de la dorinta la actiune distanta este mare. Dar sportul romanesc va trebui sa promoveze cu iscusinta si agresiv evenimentele sportive (etapele de Cupa Mondiala la biatlon de la Rasnov, meciurile din campionatele nationale etc). Echipele ar trebui sa inceapa sa se comporte cu adevarat ca niste cluburi.

Brandurile, la randul lor,  pot gandi proiecte prin care sa-i ajute pe oameni sa-si traiasca visele.


c). Finantarea sportului de catre autoritati

Prioritatile de finantare vor fi altele fata de cele de dinaintea COVID-19. Sistemul medical va trebui reformat profund, romanii vor cere spitale mai multe si mai bine dotate, personal medical mai numeros. Oamenii din sistemul medical vor face presiuni pentru ca acest lucru sa se intample, pentru ca vor trece prin experiente pe care le vor purta cu ei toata viata: vor vedea murind multi oameni care ar fi putut fi salvati – unii dintre ei colegi, prieteni sau chiar familie. Romanii vor cere ca bugetele autoritatilor, afectate si de criza economica, sa fie directionate in special catre spitale si sistemele de sanatate. Si catre scoli, pentru ca vor fi multe de recuperat si pentru ca zilele acestea se vad oportunitatile oferite de lumea digitala in domeniul educatiei.

Asa ca sportul romanesc va trebui sa accelereze dezvoltarea altor surse de venituri. Si asta poate fi, pe termen mediu si lung, cu adevarat sanatos.


d). Sustinerea sponsorilor

Societatea civila, ONG-urile s-au organizat si mai bine in perioada aceasta si au dezvoltat proiecte foarte importante pentru comunitate, proiecte care au nevoie de sustinere. Companiile si brandurile vor continua sustinerea lor, sportul trebuind sa treaca de faza in care a cautat sustinere fara sa ofere prea multe lucruri in schimb. Sportul trebuie sa aiba ceva ce brandurile isi doresc si pentru care sunt gata sa investeasca. Si atitudinea tuturor sa fie de deschidere spre colaborare.

Sportul poate oferi o multime de lucruri brandurilor, resursele sale fiind deosebite. Oamenii se deschid, asculta altfel mesajele care vin dinspre sport. Dar brandurile vor trebui sa contribuie si cu know-how, sa ceara lucruri clare, sa colaboreze pentru a identifica oportunitatile de a realiza proiecte impreuna. Sa caute proactiv zonele de colaborare.


e). Pasi marunti

Unul dintre scenariile de iesire din criza presupune o continuare, in prima faza, a masurilor de distantare intre persoane si o evitare a marilor aglomerari specifice evenimentelor sportive. Altfel spus, tribunele pline s-ar putea sa nu fie premise din primul val. Iar sportul romanesc ar trebui sa aiba pregatite solutiile potrivite pentru a putea fi activ inca din prima zi. Cum? Prin cateva actiuni de tipul:

– Vanzarea a 20% din capacitate – un suporter la cinci scaune; – Bilete vandute exclusiv online, scanate de pe telefoanele mobile sau print; – Recipiente cu solutie de dezinfectare amplasate la fiecare intrare in arena si pe holurile arenei.

Brandurile pot si ele dezvolta activari care sa faciliteze distantarea la evenimente si care sa o faca mai placuta, mai interesanta.


In final, criza generata de acest coronavirus va trece, societatea va reporni, viata va merge inainte. Pentru organizatiile din sportul romanesc este esential raspunsul la intrebarea: de ce existam? Pentru brandurile implicate in sport este esential raspunsul la intrebarea: de ce suntem aici? De ce suntem implicati in sport?


Fiecare trebuie sa stie raspunsul si sa se asigure ca este cunoscut si fanilor.


https://lead.ro/covid-19-si-sportul-romanesc-suntem-in-faza-de-adaptare-dar-cum-ajungem-la-reactie-si-relansare/


Cover Photo byToni CuencafromPexels