• Lorand Boți Balint

Cursuri de Marketing cu Poliția Română

Romanii nu reprezinta un grup unitar nici cand vine vorba despre atitudinea fata de curatenie. O segmentare a romanilor dpdv curatenia Romaniei.


In ultimii ani, am tinut o serie de cursuri cu oameni din Politia Romana.


Foarte tare experienta, multi dintre participanti dovedindu-se a fi niste persoane neasteptat de vii si interesate de subiect.


Deloc surprinzator, asa cum oamenii din telecom vor exemple din telecom, cei din bere vor exemple din bere si profesorii vor din educatie, si cei din politie mi-au cerut exemple relevante pentru ceea ce fac ei – in special programe de prevenire a criminalitatii de orice natura.


De-a lungul intalnirilor m-am concentrat foarte mult pe importanta intelegerii publicului pentru care dezvolti programele punctand modul in care definirea acestuia iti influenteaza mai departe activitatile pe care le faci efectiv si cum in multe situatii s-ar putea sa fie nevoie de abordari diferite pentru segmente diferite de populatie.


Unul dintre exemplele folosite a fost o posibila segmentare a romanilor daca vrem sa-i determinam sa nu mai murdareasca tara in care traiesc. Sa nu mai arunce mizeria pe strazi, prin parcuri, campuri sau in rauri.


Segmentul 1

Acei oameni pentru care curatenia este ceva natural. Isi pastreaza casa/masina personala curata, la fel si mediul in care traiesc.


Segmentul 2

Acei oameni care isi mentin casa/masina super curate, chiar obsedant de curate. Totul straluceste, sunt draconici in a mentine totul perfect. Oricine vine in vizita este impresionat de curatenia gasita. Oameni care nu pot tine in masina lor o sticla de plastic goala, deschid geamul si o arunca unde se nimereste. Pentru ei curatenia este pentru ochii celorlalti, sa nu se faca cumva ei de rusine cu masina murdara. Sunt obsedati de parerea celorlati.


Segmentul 3

Acei oameni care acasa au mizerie cat China si care nu inteleg de ce nu ar fi la fel si in afara casei. Jegul este parte din viata lor si efortul necesar schimbarii modului lor de viata este foarte mare.

Odata identificate segmentele, este destul de usor sa dezvolti programe prin care sa le influentezi comportamentul. Daca nu ai buget foarte mare si nu poti face multe lucruri, probabil cel mai eficient este sa te focusezi pe segmentul 2 (chiar daca n-am facut o cercetare cantitativa pentru a stii exact dimensiunea segmentelor, este destul de clar ca este segmentul unde poti sa ai rezultate semnificative – segmentul 1 este oricum orientat spre curatenie, segmentul 3 este foarte, foarte greu de schimbat).


Cateva idei de activitati care sa targeteze cele trei segmente:


Segmentul 3

Aplicarea unor amenzi cat mai mari, consecinte cat mai serioase pentru actiuni care produc mizerie.

In statul Massachusetts din SUA amenzile pentru aruncarea gunoaielor pe autostrazi sunt in valoare de pana la 10.000 dolari. Enorm! Sunt mari cat sa nu-ti vina sa risti inutil, chiar daca nu intelegi ce e tot taraboiul acesta cu mizeria. Odata te prinde si tragi toata viata. Cei care se stiu cu musca pe caciula sunt speriati, pentru ceilalti poate fi si 5 dolari sau 50.000 dolari ca tot acelasi lucru este.


Segmentul 1

Campanii care sa le aprecieze comportamentul, sa le recunoasca efortul de a merge 10 metri pana la cosul de gunoi. Ceva de genul campaniei din Quebeq, in care un PET a fost amplasat strategic pe jos intr-un mall si o camera ascunsa a filmat oamenii care treceau pe langa el. In momentul in care o femeie s-a aplecat, a ridicat sticla si a aruncat-o la cos, cateva zeci de figuranti s-au ridicat in picioare de unde stateau si au inceput sa o aplaude in semn de recunostinta. 

Ar putea avea un oarecare efect si asupra Segmentului 2in masura in care incepe sa fie cool sa arunci la cos mizeria si oamenii incep sa-si doreasca sa fie vazuti facand acest gest (probabil vor face gesturi ostentative – sa se vada ca sunt cetateni model. Dar ceea ce este important este ca sticla de plastic sa sfarseasca in cosul de gunoi).


Segmentul 2

Aici s-ar putea construi pe spaima lor de a nu se face de ras in comunitate. Campanie de genul celei facuta in Germania in care s-au folosit echipe de voluntari care nici mai mult, nici mai putin, ii faceau de ras pe cei care aveau un comportament gresit, apoi scenele erau difuzate la televiziune si online.


De exemplu: in Piata Romana o echipa de voluntari supravegheaza zona de la etajul uneia dintre cladirile din jur. In momentul in care o femeie in verde arunca un pachet gol de tigari pe jos se aude in toata piata: "doamna in verde care a-ti aruncat pachetul de tigari pe jos, sa stiti ca nu este frumos! Va rugam ridicati-l si puneti-l la cosul de gunoi! Da, da dumneavoastra! Nu va mai prefaceti mirata!…”


Un parteneriat cu una dintre televiziuni si efectul va fi imediat.

In marketing, fie ca vorbim de Politia Romana sau de un producator de racoritoare, poti sa pornesti de la tot romanu' sau poti sa intelegi ca nu exista asa ceva ca tot romanu' si sa vezi daca nu cumva exista segmente cu nevoi / comportamente diferite pentru care sa-ti adaptezi eforturile.


https://www.forbes.ro/cursuri-de-marketing-cu-politia-romana_0_9763-16280