• Lorand Boți Balint

De ce, Dumnezeule?

Daca o campanie este gandita pentru un anumit target, atunci ar trebui testata pe acelasi target.

Modul cum sunt testate reclamele in Romania imi aminteste din ce in ce mai mult de felul in care englezii si francezii au impartit Orientul Mijlociu in 1916.

Fara indoiala ca, din punctul lor de vedere, cu un Imperiu Otoman ce statea sa se prabuseasca, acesta trebuia impartit. Dar sa definesti teritorii in care bagi la gramada siiti, suniti, alauiti, druzi – doar pentru ca sunt toti arabi s-a dovedit pe termen mediu si lung o greseala, chiar daca pe termen scurt decizia a avut sens.


Intr-un fel, are sens sa testezi pe intreaga populatie ceea ce ai gandit pentru un segment tinta bine definit.


Doar nu vrei sa pierzi potentiali cumparatori si toata lumea stie ca nu doar publicul-tinta va consuma produsul. Da, e adevarat ca a fost o munca indelungata pentru a gasi cel mai bun mod de a conecta cu gulerele albe, intelectuale ale Romaniei, un insight puternic si o campanie care sa construiasca pe acel insight, dar ce, ne strica banii unor bisnitari manelisti care de-abia pot sa scrie si sa citeasca?


Si hopa, ia uite: spotul a picat in cercetare! Din ce vedem, romanii au reactionat negativ la momentul in care personajele citesc impreuna dintr-o carte… Iar Victor Rebenciuc nu le zice mare lucru. Nu s-au prins ca este el si de aici spotul a pierdut din relevanta.


Trebuie sa intervenim asupra lui inlocuind vocea si gasind o alta situatie in locul cititului dintr-o carte. Ceva mai „mainstream, o situatie cu care sa le fie mai usor consumatorilor sa se identifice.


In ultimii ani, companiile de cercetare de marketing au facut progrese remarcabile in metodologiile aplicate, in pregatirea echipelor lor, in definirea benchmark-urilor pe baza carora evalueaza comunicarea testata. Si testarea nu poate decat sa ajute publicitarii care, sub presiunea deadline-urilor, a modificarilor dupa modificari, etc traiesc din ce in ce mai mult la birou, evadeaza apoi intr-o bula proprie pentru a rasufla un pic, si petrec mult mai putin timp printre romanii obisnuiti.


Dar, oameni buni, daca gandim si rafinam campaniile pentru un public-tinta foarte bine definit, de ce, Dumnezeule, in ziua de azi inca le testam pe niste populatii definite mult mai larg? De ce punem impreuna artificial „siitii” si „sunitii”, cand am gandit totul pe specificul „sunitilor”?


Post Scriptum

In 1916, Sir Mark Sykes si Francois Georges Picot s-au inteles in secret cum sa imparta Orientul Mijlociu intre Imperiul Britanic si Franta.


https://www.forbes.ro/de-ce-dumnezeule-26058