• Lorand Boți Balint

De ce nu este sportul românesc atractiv pentru sponsori?

Unul dintre principalele motive pentru care sportul de la noi nu poate atrage suficient de multi sponsori este ruptura uriasa intre publicul pe care il atrage sportul romanesc si publicul pe care il tintesc brandurile comerciale.


Daca facem un pas in spate si ne uitam la romani, identificam cinci mari grupuri sociale, fiecare cu caracteristicile sale. Sa le spunem Sofisticatii, Independentii, Familistii, Conservatorii, Pierdutii in tranzitie. (SNA Romania: segmentare pe baza afirmatiilor de stil de viata in mediul urban, peste 15 ani).


Cel putin o cincime din Romania traieste in esenta asa cum traia si acum 10-20-50 de ani. Sunt oameni care inteleg periferic lumea in care traim; chiar si geografic viata lor se limiteaza la teritoriul din imediata proximitate. Este foarte probabil ca, daca ajung la un mall, sa nu stie sa-si cumpere un bilet la film sau sa plateasca parcarea. Tocmai de aceea le plac lucrurile simple, cu care sunt familiarizati. Societatea moderna nu a fost prea darnica cu ei, asa ca sunt destul de detasati de ceea ce se intampla si nu au asteptari prea mari. Rataciti in tranzitie, viata lor se intampla pur si simplu. Se uita foarte mult la televizor si merg doar la evenimentele sportive din proximitatea casei. Unde intrarea este obligatoriu gratis.


Un grup numeros e format din oamenii care imbratiseaza cu foarte mare greutate noul, schimbarea. Conservatorii. Vor fi printre ultimii care sa foloseasca inovatiile – si atunci o fac pentru ca nu prea mai au acces la modul vechi de a face lucrurile. Au aceasta atitudine nu pentru ca nu ar putea, nu pentru ca nu ar avea acces la ceea ce este nou, ci pentru ca sunt confortabili cu ceea ce au si schimbarea ii sperie. Rolul femeii este bine stabilit in (si de) societate, copiii trebuie sa asculte ceea ce li se spune, la fel cum sportivii trebuie sa execute fara comentarii ceea ce li se cere. Sunt oameni care ar vrea sa pastreze neschimbata lumea in care traim – ba chiar sa o dam 10-20 de ani inapoi, daca se poate. Stiu ce branduri cumpara, sunt branduri pe care le cunosc, de care sunt multumiti. Cinici, cauta mai mereu motive pentru a arata ca ceva nu este bine. Chiar daca banii nu sunt o problema pentru ei, venitul disponibil – pe care sunt dispusi sa-l cheltuie – este mic. Isi sustin parerile cu putere, indiferent de contra-argumente. La evenimentele sportive ar vrea sa-si cumpere bilet de la casa de bilete a arenei, sa cumpere ziarul de sport si sa-l comenteze in tribune. Sau din fata televizorului – fiind mari consumatori de TV. In comentariile lor, accentul va cadea pe talent, munca si disciplina, ca lucruri de care ai nevoie pentru performanta in sport. Vor da prea putina importanta inovatiei, muncii pe care o fac diferitii specialisti din sport.


Pentru absolut toti romanii, familia este importanta, dar exista un grup de oameni care se definesc prin familia pe care o au. Iar succesul copiiilor lor este masura succesului lor. Nuntile, botezurile, aniversarile, zilele de nastere ale nasilor sunt momentele cheie din an si le aduc cea mai mare bucurie. Au imbratisat in mare masura noul, modernul – chiar daca nu sunt primii care sa dea tonul. Sunt plini de viata, le place voia buna, combina foarte bine noul cu vechiul. Fac tot ce pot pentru copiii, pentru parintii lor, pentru cei din familia lor. La evenimentele sportive vin in special pentru copiii/nepotii lor, pentru bucuria pe care acestia o traiesc la arena. Familistilor le-ar placea sa fie multe activitati care sa-i implice pe copii, lucruri pe care acestia sa le descopere, povesti pe care sa le traiasca. Sa se intample lucruri, sa fie frumos. Este cel mai numeros segment si este unul viu, dinamic. Chiar si in fata televizorului se strang in familie si/sau cu vecinii, prietenii.


Independentii sunt caracterizati in special de dorinta de a avea o viata cat mai plina de lucruri, de dorinta de a descoperi lucruri noi, de a avea experiente variate. Sunt primii care imbratiseaza noul, modernul. Au cariere la care tin si dincolo de nevoia de a castiga bani si se implica foarte mult in proiectele la care iau parte. Brandurile sunt importante pentru ei, pentru ca asigura o anumita calitate, dar si pentru ca vorbesc despre ei, despre stilul lor de viata si valorile lor. Se uita mult mai rar la televizor, sunt consumatori cu asteptari mari – cauta emisiuni pe concept, transmisiuni sportive de mare calitate. Timpul este cea mai importanta resursa a lor si, daca merg undeva, cauta sa fie cat mai bine. Pentru ca au alternative si pentru ca sunt dispusi sa plateasca pentru a primi ceea ce cer.


De departe cel mai mic grup este cel al Sofisticatilor. Sunt acei romani care, atunci cand Simona Halep ajunge in finala la Roland Garros, isi folosesc contactele si banii si isi cumpara un bilet intr-o loja, se urca in avion si merg sa o vada. Eventual isi cumpara si un ceas scump de undeva de pe drum. Asta doar daca vor, desigur. Cuvintele-cheie sunt loja, ospitalitate, conditii speciale.



In ultimii 15 ani, am urmarit foarte mult evolutia acestor segmente. Acum pot sa afirm ca au crescut foarte mult Familistii, Independentii si Sofisticatii. Romania s-a schimbat si se schimba intr-un ritm alert, sportul romanesc s-a adaptat prea putin noilor realitati. Privit in ansamblul sau, sportul romanesc vorbeste aproape exclusiv cu Conservatorii si cu Ratacitii in tranzitie. Infrastructura, modul in care sunt gandite evenimentele sportive, experienta in fata televizorului sau pe stadion/arena sunt prea putin adaptate cerintelor celorlaltor segmente. De aplaudat si incurajat sunt eforturile facute din cand in cand de cateva entitati sportive  – rugby la meciurile nationalelor de la Arcul de Triumf, tenisul de masa sau scrima cu meciurile din studioul TVR, Zona Suporteri de la handbal si fotbal -, dar astea sunt actiuni punctuale, cu impact minim.


Presa sportiva s-a adaptat si ea realitatii si articolele sunt scrise astfel incat sa fie relevante pentru publicul care urmareste azi sportul. Soc si groaza pentru Familisti, Independenti sau Sofisticati cand dau de titlurile si fotografiile de pe site-urile de specialitate.


Dar de ce, cand vine vorba de sport, sunt prea putin interesate brandurile de cele doua segmente cu care vorbeste sportul romanesc? Pentru ca oamenii din aceste grupuri se uita foarte mult la televizor, este usor sa comunici cu ei avand un mesaj controlat, construit sub forma unui spot TV.


Pentru ca oamenii din aceste grupuri sunt foarte cinici: „lasa-ma, domne’! Vin ei si zic ca sponsorizeaza echipa si cred ca ma pacalesc pe mine sa…”. Sunt cinici si cand vine vorba despre echipele sau sportivii care joaca; pot fi extrem de duri si exigenti, pentru ca asteptarile lor sunt foarte ridicate. Si pentru ca oamenii din aceste grupuri stiu mai bine orice. Si nu prea schimba nici ceea ce consuma, nici rutina lor zilnica.


Sau pentru ca venitul disponibil al acestor oameni este relativ mic. Neavand bani sau nefiind dispusi sa-i cheltuie, vor cauta solutiile cele mai ieftine, se vor uita la fiecare ban.

Si atunci brandurile prefera sa transfere in promotii bugetele de sponsorizare si amplificare a sponsorizarii sportului.


E simplu de intuit ca aceasta ruptura dintre ce isi doresc brandurile si ceea ce ofera sportul face ca interesul sponsorilor sa fie foarte redus. Dar daca brandurile sunt interesate de Familisti si Independenti (aproape 55% din populatia tarii), de ce sportul nu li se adreseaza si lor?


Principalul motiv este inertia. Sportul romanesc continua in cea mai mare parte sa faca ceea ce facea inainte. Nu s-a adaptat noilor realitati, nu s-a adaptat noilor realitati sociale si noilor asteptari ale oamenilor. Astazi exista optiuni foarte multe de petrecere a timpului liber. Sportul este in concurenta si cu mall-urile, cu emisiunile de divertisment, cu Netflix-ul sau festivalurile de muzica.


Al doilea motiv tine de implicarea masiva a autoritatilor in sportul romanesc – cu trei perspective.

– greutatea egala in alegeri a votului unui Independent cu cel al unui Ratacit in tranzitie. Iar daca la vot sunt egali, munca de convingere nu este deloc egala.

– diferenta de atitudine intre cei doi. De la „ce gard frumos a facut primarul la Stadion” la „de ce e nevoie de gard?”. Sau „de ce cumparam doua suprafete de joc daca avem una si e garantata 5 ani?”. E mai simplu cand nu apar astfel de intrebari.

– e nevoie de investitii pentru relansarea sportului romanesc. Cate sute de milioane de euro din bani publici ar trebui sa investeasca Romania in sportul romanesc? Este fascinant sa ascult oamenii vorbind despre cum sportul mondial se dezvolta exponential, cum creste de la an la an, cum veniturile sportivilor si ale oamenilor din echipele lor cresc intr-un ritm alert de la an la an, cum se diversifica nevoile de specialisti in sport: psiholog, preparator fizic, analist video, maseur s.a. Si cum statul roman trebuie sa investeasca sa tinem pasul. Pentru a avea specialisti buni trebuie sa-i platesti competitiv. Deci ar trebui crescute masiv veniturile celor care sunt astazi in sportul romanesc, concomitent cu cresterea masiva a numarului lor (sa acopere lipsurile actuale si noile specializari cerute). Imi place sa-i intreb direct pe cei cu care discut pe subiect la ce suma ar trebui sa se opreasca statul roman. La un miliard de euro? La doua miliarde?


Apoi sa continue sa investeasca si in Zone Suporteri si alte asemenea? S-ar putea ca raspunsul sa tina mai mult de schimbarea focusului de pe investitia directa in crearea unui cadru unde investitiile private sa poata sustine dezvoltarea sportului, lasand banii de la buget sa mearga catre educatie, sanatate.


Familistii si Independentii sunt peste 55% din populatia urbana a Romaniei si sunt motorul de dezvoltare al tarii. Multi dintre ei calatoresc in strainatate, au standarde si asteptari din ce in ce mai mari de la viata, de la evenimentele la care merg. Le place sportul si cred in importanta miscarii. Privesc cu respect sportivii, dar de la distanta. O sa vina langa ei doar in momentul in care nevoile lor vor fi intelese si li se va livra experienta pe care si-o doresc.

Cand ei o sa vina, o sa vina si brandurile care sunt intr-o continua cursa sa reuseasca sa comunice intr-un mod relevant cu ei. Abia atunci balanta se va inclina, abia atunci sporturile vor putea negocia pachetele de sponsorizare. Deocamdata le cersesc.


*


Exista – si asta fara dubiu – si Sofisticati, Independenti, Familisti care sunt langa sportul romanesc, care vin la meciuri si evenimente. Dar sunt putini, foarte putini daca te uiti spre dimensiunea grupurilor lor. Astfel ca targetarea lor de catre branduri prin intermediul sponsorizarilor este prea putin eficienta – daca vorbim de investitii mari si foarte mari.


https://lead.ro/de-ce-nu-este-sportul-romanesc-atractiv-pentru-sponsori/


https://cursdeguvernare.ro/lorand-balint-de-ce-nu-este-sportul-romanesc-atractiv-pentru-sponsori.html


Cover Photo byTomas AndreopoulosfromPexels