• Lorand Boți Balint

Dincolo de ședințe

Lucram cu Don de cateva saptamani, el Creative Director in Leo Burnett Londra, eu Global Account Director in Leo Burnett Romania, si era prima data cand urma sa petrecem ceva mai mult timp impreuna.

Nu apucasem sa ne cunoastem prea bine, dar il simteam ca nu era in culmea entuziasmului ca urma sa faca echipa cu cineva asa de tanar (aveam 31 ani) si, pe deasupra, din Romania – tara fara vreo mare traditie in proiecte globale. Asa ca, in momentul in care am auzit ca vine in Bucuresti pentru niste intalniri si ca ramane peste weekend cu sotia, i-am propus imediat sa le fiu ghid. Cum primul lucru pe care intentionau sa-l faca era sa viziteze Casa Poporului, le-am zis sa mearga fara mine si apoi ii preiau eu.


Sambata pe la pranz suna telefonul:


Don: Alo, Lorand?

Eu: Yes, Hi Don.

Don:Hi. Just wanted to let you know that we finished to visit the House of the People and in case your offer regarding the tour of Bucharest is still on, you may come to pick us up.

Don: Of course is on. I’ll be there in ten minutes. Where are you exactly? The House of the People is a huge building.

Don:I have no idea. We exit the building but have no clue where we are.

Eu: Can you tell me the name of the bulevard?

Don:There is no sign

Eu: Can you ask somebody?

Don:I will try, but there is no person around us.

Eu: Ok, can you tell me than if you are in the sun or in the shadow of the building?

Don: We are now in the shadow of the building.

Eu: Great. I know now where you are. Wait for me on the bulevard. I’ll come to pick you up.


Moment in care se pare ca l-am dat gata: i s-a parut atat de desteapta abordarea cu soare/umbra incat i-am castigat pe loc respectul. Mi-a zis-o, dar am si simtit-o din atitudinea sa, din modul in care am interactionat incepand din acel moment. Mi-a mai zis-o si cativa ani dupa I still remember the shadow moment in Bucharest.


Intr-o dimineata luam micul dejun cu un client in Geneva si imi zice ceva de genul: tocmai am citit in ziar ca managementul Starbucks a deschis discutiile cu managementul Mc Donald’s pentru ca in toate restaurantele din lume sa se vanda exclusiv cafea de la Starbucks. Cum ti se pare?

Spre surprinderea lui raspunsul meu a fost construit in jurul faptului ca ar fi foarte greu pentru Mc Donald’s sa implementeze cu succes acest lucru pentru ca pozitionarea lor este pe low value iar cafeaua Starbucks este mai scumpa decat media, dar mai ales din punct de vedere logistic pentru ca restaurantele Mc Donald’s sunt gandite in asa fel incat sa foloseasca cat mai eficient spatiul disponibil, iar implementarea unor echipamente sofisticate ca cele de la Starbucks solicita spatii suplimentare care nu cred ca sunt disponibile in restaurantele lor. In plus parte din equity-ul Starbucks este legata de mirosul din cafenele, ori combinatia cartof prajit / cafea rasnita e greu de controlat.


Am evitat in mod constient sa dau raspunsul pe care majoritatea oamenilor de agentie l-ar da: vor trebui sa aiba mare grija cum aduc la viata pentru ca Starbucks si Mc Donald’s au pozitionari foarte diferite si care chiar se contrazic (la McDonald’s value este core, la Starbucks nu e nimic value. La Starbucks experienta este core, la Mc Donald’s nu era nici pe departe ceea ce trebuia)*.


Am facut acest lucru pentru ca am vrut sa-l fac sa-si dea seama ca inteleg complexitatea unei afaceri, ca lucrurile nu se rezuma la publicitate, la brand si la sanatatea ei si ca se poate baza pe mine pentru un punct de vedere solid pentru tot ce tine de afacerea lui. Ca gandesc dincolo de zona mea de specializare.


Sunt convins ca relatiile si increderea se castiga pe proiecte, dar cel putin in aceeasi masura si in discutiile din afara lor pentru ca acolo oamenii te pot descoperi pe tine, pot vedea cum gandesti tu, nu echipa ta.


Aceste oportunitati de interactiune in afara programului de lucru sunt aur, trebuie tratate ca atare si cautate.


* Anuntul era despre cafea de la Starbucks. McDonald’s putea comercializa sub brandul Starbucks sau sub un alt brand al acesteia. Ce cafea bei azi la KFC?

Seattle's Best Coffee (an American coffee retailer and wholesaler basedin Seattle, Washington. Since 2003, they have been a subsidiary of American coffeehouse chain Starbucks. Sursa: wikipedia.org)