• Lorand Boți Balint

Emoția Handbalului

La finalul Trofeului Carpati 2015, Catalin Striblea a facut o observatie care ne-a marcat pe toti: baiatul acesta a stat mai bine de o ora sa o astepte la iesirea de la vestiare pe Cristina Neagu sa faca o poza cu ea si sa-i ceara un autograf in conditiile in care el nu o sa le poata vedea niciodata.


Chiar si astazi, la doi ani si jumatate de la acel moment, imi tremura glasul cand mi-l amintesc. Silviu are 18 ani, este nevazator. A tinut mortis sa vina la meciurile de la Trofeul Carpati. La sfarsit s-a asezat linistit, fara sa ceara vreun tratament special, a asteptat iesirea eroinelor de la vestiar.


Cuvintele lui Catalin si imaginea lui Silviu mi s-au intiparit adanc in minte si, cand m-am intors in agentie in Bucuresti, am facut o echipa scurta cu Victor Stroe, Director de Strategie Leo Burnett, Razvan Pricop, Directorul de Productie Print, si Mihai Lucanu, Account Manager, si ne-am gandit ce am putea face pentru Silviu. Prezenta lui Razvan era extrem de importanta pentru ca in astfel de situatii ideile pot sa apara pornind de la tehnologie.


Brieful nu era deloc complicat: cum putem sa ajutam fanii nevazatori ai handbalului sa simta ca sunt parte integrata din fenomen si, mai ales, cum putem sa-l ajuta pe Silviu sa o vada pe Cristina Neagu si autograful de la ea. Ne-am propus sa facem un poster 3D cu chipul Cristinei Neagu, sa gasim o solutie cat mai simpla ca implementare pentru a-i scana chipul Cristinei si a-l printa apoi 3D.


Razvan ne-a propus si ca la urmatorul meci al Romaniei sa avem niste carioci speciale acrilice care scriu in relief si care, la 3 minute de la utilizare, se intaresc astfel incat nevazatorii vor putea sa urmareasca autograful cu degetele, sa simta semnatura sportivelor. Cu o astfel de carioca urma sa semneze si Cristina posterul 3D pentru Silviu astfel incat acesta sa aiba semnatura in original.

Cristina Neagu semnand posterul cu o carioca speciala


A treia idee a fost sa facem tricouri de suporter cu scris cauciucat, in limbaj Braille, pe piept: Sunt dac pe dinauntru. Trecand cu degetele peste el, vor vedea si ei textul.


Usurinta cu care am gasit raspunsurile releva cat de usor am putea sa facem diferenta in viata oamenilor din jurul nostru – daca am incerca.


Ideile astea nu vin intamplator. Trebuie sa ai deschiderea si bucuria de a te uita in jur. Tin minte ce entuziasmat am fost cand, fiind in 2007 in Valencia la festivalul de publicitate The Cup, am vazut in proximitatea cladirilor istorice cate o macheta la scara mica a cladirii, amplasata astfel incat sa fie la indemana nevazatorilor care puteau in acest fel sa simta cu mainile lor detaliile pe care altfel nu si le-ar fi putut decat imagina pe baza unei descrieri.

Valencia – machete care ajuta si nevazatorii sa vada obiectivele turistice ale orasului. Foto: din arhiva personala


Razvan a gasit solutiile tehnice, Cristina Neagu a imbratisat din prima initiativa si a facut tot ceea ce tinea de ea si, cu sprijinul BRD, a luat nastere primul poster din lume pentru nevazatori cu un sportiv de renume.

In luna iunie, la sfarsitul meciului de la Cluj-Napoca impotriva vicecampioanei mondiale, Serbia, Silviu a primit de la Cristina Neagu un poster cu autograf in relief, poster pe care il poate vedea oricand i se face dor sa retraiasca emotia handbalului.


La cateva luni de la primirea posterului 3D cu Cristina Neagu, colegii de la E.H.F. l-au intrebat pe Silviu de ce ii place handbalul.

Nu o sa uit niciodata raspunsul pe care l-a dat: pentru ca este un sport bland. Cum adica bland? Pentru noi, cei care vedem, e clar ca handbalul poate fi orice, dar nu bland. Dimpotriva.


Si atunci cum bland?


Dar mi-am dat seama: din inaltul tribunei, Silviu traieste emotia handbalului prin intermediul reactiilor oamenilor din jur. Comportamentul acestora, atitudinea lor il fac sa simta ca este un sport bland.

https://www.youtube.com/watch?v=-8FzTTKpF6A