• Lorand Boți Balint

Lupul dacic și sportul românesc

Personal cred ca brandul Echipa Olimpica a Romaniei ar trebui construit pe arhetipul Eroului cu valorile aferente acestuia (spirit de sacrificiu, curaj, lupta, camaraderie, mandrie, forta, darzenie, olimpism, romanesc), ca sportul romanesc la nivel de echipe nationale ar trebui sa se strânga in jurul unui singur simbol si ca Lupul Dacic este optiunea cea mai logica. La nivel executional, flacara olimpica ce ia forma lupului dacic ar putea fi un simbol foarte puternic pentru Echipa Olimpica a Romaniei.


In ultimele luni, in societatea romaneasca au fost foarte multe discutii despre brandul de tara, despre logo-urile diferitelor institutii sau programe nationale - inclusiv despre Echipa Olimpica a Romaniei si Lupul Dacic.


Din perspectiva omului direct implicat, le-am urmarit cu maxim interes si pot spune ca, desi am sesizat o serie de puncte de vedere interesante, inca lipseste o dezbatere reala, care sa treaca dincolo de cancanul facil si la indemana oricui.


Cand vine vorba despre sportul romanesc, dezbaterea de care un astfel de proiect are nevoie este pe mai multe paliere:


1) Care este rolul Echipei Olimpice a Romaniei, de ce exista ea?

2) Care sunt valorile pe care ar trebui construit brandul Echipa Olimpica a Romaniei ?

3) Cand vine vorba despre identitate, sa urmam modelul tarilor care au strans sportul, inclusiv Echipa Olimpica, in jurul unui simbol national (cu un dublu efect – pe de o parte potentarea simbolului si, pe de alta parte, asumarea in sport a valorilor pe care simbolul le reprezinta) sau sa mergem ca majoritatea natiunilor – fiecare sport rupt unul de celalalt? Pentru scenariul in care sportul se strange in jurul unui singur simbol, care ar putea fi acela?


Cateva detalii

1. Care este rolul Echipei Olimpice a Romaniei, de ce exista ea?


Din punctul meu de vedere, Echipa Olimpica joaca un dublu rol:


(1) obtinerea unor rezultate sportive de exceptie si reprezentarea Romaniei in lume (aduna sportivii de top ai tarii, sportivi care isi dedica toata energia pentru a ocupa un loc cat mai bun la Jocurile Olimpice, pentru a deveni Campioni Olimpici);


(2) rezultate care ii inspira si pe ceilalti romani, ii motiveaza sa obtina si ei performante deosebite in domeniul in care activeaza.


2. Care sunt valorile pe care ar trebui construit brandul Echipa Olimpica a Romaniei?


Brandul Echipei Olimpice a Romaniei ar trebui gandit astfel incat sa contribuie direct la realizarea dublului rol pe care il joaca: pe de o parte sa le insufle sportivilor valori, atitudini care sa-i motiveze in a atinge marea performanta sportiva si, pe de alta parte, sa-i inspire pe romani.


Este Team Romania, cea mai buna optiune pentru Echipa Olimpica a Romaniei?


Ar trebui sa continuam sa construim brandul Echipa Olimpica a Romaniei ca pe un brand cosmopolit, international (team, nu echipa), cu un simbol gandit sa exprime chef de joaca, bucurie, frumusete nationala, prietenie, mandrie si emoția celebrarii victoriei (The Team Romania symbol, devised to express national beauty, joy, pride, playfulness, friendship and the celebratory emotion of victory – sursa brandient.com)? Putem vorbi despre mandrie cand ne ferim de echipa si folosim englezescul Team? Sunt aceste valori relevante pentru profesionistii din sport, pentru romanii iubitori de sport?.


Dupa sute sau chiar mii de discutii purtate in ultimii patru ani, pot afirma cu tarie ca oamenii sunt constienti de punctul in care ne aflam in istoria sportului romanesc si ca ceea ce isi doresc cel mai mult este ca sportivii sa dea in timpul pregatirii si in competitii tot ceea ce au mai bun in ei. Sa-i vada ca lupta, ca nu dau inapoi, ca dau dovada de spirit de sacrificiu. Romanii sunt pregatiti sa aplaude aceste lucruri, chiar daca nu se traduc si in medalii.


Ori aceste asteptari se ciocnesc, sunt opuse chefului de joaca, bucuriei, prieteniei, frumusetii naționale. In plus, in primele 11 luni ale anului acesta, Romania a strans doar trei medalii la Campionatele Mondiale, singurele competiții unde participarea se compara cu Jocurile Olimpice, ceea ce face foarte dificila constructia pe Emotia celebrarii victoriei. 


Brandul Echipei Olimpice a Romaniei ar trebui sa fie construit pe valori ca spirit de sacrificiu, curaj, lupta, camaraderie, mandrie, forta, darzenie, olimpism, romanesc.

Camaraderie, nu prietenie. Spirit de sacrificiu, nu chef de joaca. Forta, darzenie, nu frumusete nationala. Romanesc, nu englezesc. Mandrie adevarata.

Sportivii din Echipa Olimpica parcurg un drum lung spre inalta performanta, spre victorii. Este o calatorie inceputa cu foarte multi ani in urma si care presupune foarte multe obstacole, foarte multe tentatii carora trebuie sa le faca fata cu succes. Cei care reusesc sunt priviti de ceilalti romani ca niste eroi.


Tocmai de aceea cred ca arhetipul Eroului este cel mai potrivit pentru personalitatea brandului Echipa Olimpica a Romaniei.


Mediul natural al Eroului este terenul de lupta, iar competițiile atletice ofera astazi dramatismul unor confruntari in cadrul carora protagonistii dau totul pentru a iesi invingatori.


Eroul se simte cel mai bine cand dificultațile si provocarile sunt foarte mari, se mandreste cu disciplina sa, cu capacitatea de concentrare si de a lua decizii in situații dificile.


Este un model pentru restul oamenilor pe care ii inspira prin actiunile si victoriile sale.


Exemplu de potential discurs al unui antrenor inaintea unei competitii:


Cand lupti pentru Tricolor trebuie sa faci un singur lucru. Sa dai totul! Pentru ca in fata ta vor fi cei mai buni dintre cei buni. Unii vor fi mai rapizi. Altii mai inalti. Altii mai puternici. Dar, daca dai totul, orice se poate intampla.

Cu siguranta ar fi diferit de un discurs inspirat de chef de joaca, bucurie, frumusete nationala, prietenie, mandrie si emotia celebrarii victoriei.


3. Cand vine vorba despre identitate, sa urmam modelul tarilor care au strans sportul, inclusiv Echipa Olimpica, in jurul unui simbol national (cu un dublu efect – pe de o parte potentarea simbolului si, pe de alta parte, asumarea in sport a valorilor pe care simbolul le reprezinta) sau sa mergem ca majoritatea natiunilor – fiecare sport rupt unul de celalalt? Pentru scenariul in care sportul se strange in jurul unui singur simbol, care ar putea fi acela?


Strategia de brand a Echipei Olimpice a Romaniei dicteaza modul in care brandul se comporta, dicteaza discursul catre sportivi, catre public si reprezinta si fundamentul pe baza caruia se alege simbolul in jurul caruia se construieste brandul.


Simboluri romanesti:

1 decembrie, Arcul de Triumf, Ateneul Roman, acvila, Armata Romana, Biserica, buciumul, capra neagra, Carpații, Castelul Bran, Castelul Peles, Castelul Huniazilor, caciula de dac, calusarii, Cimitirul Vesel de la Sapanța, ciobanescul mioritic, codrul, Coloana Infinitului, Constantin Brancusi, dacii, Delta Dunarii, Dracula, floarea de colț, haiducii, harta Romaniei, hora, ia, Ilie Nastase, imnul Romaniei, jocul popular, limba romana, lupoaica, lupul dacic, Marea Neagra, manastirile din Nordul Moldovei, Mihail Eminescu, motivele populare, Nadia Comaneci, naiul, nota 1.00, razesii, stejarul, televiziunea naționala, tricolorul, Sarmisegetuza, zimbrul.


Care ar fi simbolul care are asociate valorile dorite?


Pentru Team Romania, s-a construit in jurul horei si motivelor populare care se potrivesc foarte bine cu  chef de joaca, bucurie, frumusete nationala, prietenie, mandrie si emotia celebrarii victoriei.


Executia, modul in care a fost adus la viața strategia, este o discutie tactica si ar trebui sa reprezinte subiectul unei alte dezbateri.

Pentru un brand construit pe valorile spirit de sacrificiu, curaj, lupta, camaraderie, mandrie, forta, darzenie, olimpism, romanesc,optiunile ar fi:

Arcul de Triumf, acvila, Armata Romana, Avram Iancu, Burebista, caciula de dac, ciobanescul mioritic, codrul, Cuza Voda, dacii, Decebal, floarea de colț, haiducii, Ilie Nastase, imnul Romaniei, lupoaica, lupul dacic, Mihai Viteazul, Mircea cel Batran, Nadia Comaneci, nota 1.00, razesii, Sarmisegetuza, stejarul, Stefan cel Mare, tricolorul, Vlad Tepes, zimbrul.


Intr-o prima faza, opțiunea cea mai puternica mi s-a parut a fi Ciobanescul Mioritic care reprezinta foarte bine un popor care a dovedit in toata istoria sa ca este foarte puternic la nevoie. Nu ataca pe nimeni fara sa fi fost provocat/atacat inainte, dar nu ezita sa se lupte chiar si cu marele Urs daca este nevoie. Este puternic, curajos, iubeste familia si copiii pentru care este gata sa se sacrifice.


Stand de vorba cu oamenii din sport, foarte mulți dintre ei au pus accentul pe latura sa mai linistita, prea linistita pentru a fi asociata cu sportul.


Vorbeau insa cu foarte mare pasiune despre spiritul dacilor, despre stindardul acestora - lupul dacic.


Dacii au fost luptatori curajosi cu un extraordinar spirit de sacrificiu, fara frica in fata oricarui adversar.  Avem nevoie de aceasta atitudine in sportul romanesc pentru ca sunt multe momente incare avem in fața noastra adversari mult mai puternici, cu acces la mult mai multe resurse, dar dacavom da totul din noi, rezultatul poate fi oricare. Am dovedit in istoria noastra ca sportivii romani potobține cele mai mari succese daca dau totul pentru aceasta.


Gandirea lor a trecut dincolo de cuvinte, in 2017 lupul dacic este simbolul Echipei Invictus a Romaniei (formata din soldați romani raniți in teatrele de operații), al echipelor naționale de handbal, al canotajului, al ligii 1 la fotbal, al echipei de fotbal a romanilor din Anglia (F.C. Romania), al echipei romanilor din Italia (S.C. Dacica).

Francezii au construit foarte frumos in jurul Cocosului Galic.

Canadienii au construit in jurul frunzei de artar care a fost initial simbol al armatei canadiene (din 1860) si al echipei olimpice (din 1904), apoi a trecut pe drapel (Canada avand steagul actual doar din 1965).

De ce nu ar construi romanii in jurul lupului dacic?


De ce, atunci cand reprezinta Romania, nu s-ar strange sportivii romani sub stindardul lupului dacic? Sa-i inspire sa dea pentru Romania tot ceea ce au mai bun in ei si in acelasi timp sa spuna lumii povestea unui popor curajos care a dat lumii eroi ca Nadia Comaneci, Ivan Patzaichin sau Elisabeta Lipa? Sportul reprezinta unul dintre cele mai eficiente mijloace de a promova o națiune iar sinergia integrarii cat mai multor sporturi in jurul unui singur simbol poate amplifica suficient de mult mesajul Romaniei cat acesta sa fie auzit si retinut.


Sub stindardul lupului dacic, canotajul romanesc a obtinut doua medalii la ultimele Campionate Mondiale, echipa Invictus Romania a adus 4 medalii de la Jocurile Mondiale Invictus, iar handbalul a cucerit bronzul la ultima ediție a Campionatului Mondial. De incurcat, Lupul Dacic pare sa nu incurce.


Personal cred ca brandul Echipa Olimpica a Romaniei ar trebui construit pe arhetipul Eroului cu valorile aferente acestuia (spirit de sacrificiu, curaj, lupta, camaraderie, mandrie, forta, darzenie, olimpism, romanesc), ca sportul romanesc la nivel de echipe naționale ar trebui sa se stranga in jurul unui singur simbol si ca Lupul Dacic este optiunea cea mai logica. La nivel executional, flacara olimpica ce ia forma lupului dacic ar putea fi un simbol foarte puternic pentru Echipa Olimpica a Romaniei.


Si spectacolul din tribune si din jurul arenelor sportive ar fi foarte frumos:


Exemplificare – cum ar putea arata lupul dacic la Sah (realizat probono de agentia de publicitate Reea din Targu Mures):

Exista un motiv foarte clar pentru care gazetarii sportivi fac apel la vikingi cand vorbesc despre nordici (“Vikingii nu se incurca - Danemarca se impune in deplasare” - GSP.RO, 10.06.2017) sau la lusitani cand vorbesc despre portughezi (“Sarbatoarea campionilor europeni! Lusitanii au ajuns la Lisabona” - GSP.RO, 11.07.2016).


Cu toate minusurile lor, vikingii, lusitanii sunt asociați astazi de romani cu vitejie, curaj, mandrie, spirit de sacrificiu, lupta pana la ultima picatura de energie - valori pe care gazetarii sportivi le simt ca potrivindu-se natural sportului. De ce nu ar fi la fel de naturala si paralela cu dacii?


DEZBATERE


De ce exista Echipa Olimpica a Romaniei?Team sau echipa? Strategia de brand dicteaza modul in care brandul (echipa) se comporta, dicteaza discursul catre sportivi, catre public. Frumusete, bucurie, mandrie, chef de joaca (caracter jucaus), prietenie si emotia sarbatoririi victoriei sau spirit de sacrificiu, curaj, lupta, camaraderie, mandrie, forta, darzenie, olimpism, romanesc.


Fiecare sport cu simbolul sau sau un simbol pentru nationalele Romaniei si Echipa Olimpica?Daca s-ar construi in jurul unui simbol, care ar fi acesta?


1 decembrie, Arcul de Triumf, Ateneul Roman, acvila, Armata Romana, Avram Iancu, Biserica, buciumul, Burebista, capra neagra, Carpații, Castelul Bran, Castelul Peles, Castelul Huniazilor, caciula de dac, calusarii, Cimitirul Vesel de la Sapanța, ciobanescul mioritic, codrul, Coloana Infinitului, Constantin Brancusi, Cuza Voda, dacii, Decebal, Delta Dunarii, Dracula, floarea de colț, haiducii, harta Romaniei, hora, ia, Ilie Nastase, imnul Romaniei, jocul popular, limba romana, lupoaica, lupul dacic, Marea Neagra, manastirile din Nordul Moldovei, Mihai Viteazul, Mihail Eminescu, Mircea cel Batran, motivele populare, Nadia Comaneci, naiul, nota 1.00, razesii, Sarmisegetuza, suveica, stejarul, Stefan cel Mare, televiziunea naționala, tricolorul, Vlad Tepes, zimbrul sau un simbol cu totul si cu totul nou?


In conditiile in care doua dintre federatiile sportive importante (canotaj si handbal) plus echipa Invictus Romania au construit deja in jurul Lupului Dacic, este acesta o optiune?


De incurcat cu siguranța nu incurca atata timp cat sub stindardul lupului dacic, canotajul a adus doua medalii la ultimele Campionate Mondiale, echipa Invictus a adus 4 medalii de la Jocurile Mondiale Invictus, iar handbalul a cucerit bronzul la ultima ediție a Campionatului Mondial.


Post Scriptum: Acest articol reflecta exclusiv parerea personala a autorului Lorand (Boți) Balint, fost Consilier al Presedintelui C.O.S.R., nu reprezinta pozitia C.O.S.R.


https://www.iqads.ro/articol/41033/lupul-dacic-si-sportul-romanesc


Cover Photo byAndre FurtadofromPexels