• Lorand Boți Balint

Oameni nepotriviți, la locul nepotrivit

Greu sa visezi sa faci performanta cand nici nu ai auzit de marii profesionisti din domeniul tau de activitate.

De cateva luni de zile nu-mi da pace un grafic din AD Market 2014, cercetare realizata de D&D Research la inceputul lui 2014 in randul oamenilor de marketing din Romania („clientii”).


Cand mi-e lumea mai draga, fara avertizare, imi vin cifrele in fata ochilor si un frison puternic imi trece prin tot corpul.


Unu din patru oameni care lucreaza in marketingul romanesc la client nu a auzit de agentia de publicitate Ogilvy. PROMPTED. De asemenea, acelasi procent n-a auzit de Saatchi & Saatchi, in timp ce unu din doi n-a auzit de DDB, JW Thompson sau TBWA.


Which of the following advertising agencies do you know or heard of?

Ogilvy: 75,2%

Saatchi & Saatchi: 75,2%

DDB: 57,9%

JW Thompson: 51,9%

TBWA: 47,4%


Daca nici macar n-au auzit de aceste agentii, ce asteptari sa avem sa cunoasca campaniile exceptionale pe care le-au facut aceste agentii de-a lungul deceniilor in lume, ideile noi si inovatoare cu care au imbogatit meseria noastra?


Daca nu au auzit de lovemarks sau disruption, cum sa inteleaga cu ce se mananca ceea ce, cica, muncesc ei zi de zi?


Este adevarat ca marketingul nu este o profesie de facut din spatele biroului si din carti, dar nici exclusiv din ce traiesti zi de zi la munca si din ce te invata compania la traininguri nu se poate.


Este adevarat ca marketingul nu este o profesie de facut din spatele biroului si din carti, dar nici exclusiv din ce traiesti zi de zi la munca si din ce te invata compania la traininguri u se poate. Sunt o multime de lucruri de invatat din ceea ce s-a facut si se face in industria aceasta.


PS 1.Draga cititorule client, daca citind cele de mai sus ai avut o reactie de genul: „Ce fel de cercetare este asta!? Nu are cum sa fie relevanta!”,  te felicit pentru doua lucruri:

E clar ca nu te regasesti intre cei care sunt rupti de industria in care lucreaza. Tocmai ai trait ceea ce traiesc oamenii de agentie cand primesc rapoarte de cercetare care nu le convin. Adevarul este insa ca, la fel ca in imensa majoritate a cercetarilor ce nu convin publicitarilor, si aceasta cercetare este valida si rezultatele actionabile.


PS 2. In cercetare au fost intervievati 133 de profesionisti din companiile care au investit cel putin in publicitatea TV in 2013.


PS 3. Cum oare recruteaza aceste companii oameni care raspund de brandurile lor de avem astfel de oameni in jur?


PS 4. Despre Ogilvy, DDB, Saatchi, TBWA  vorbesc cel mai bine cateva carti exceptionale:

– „Ogilvy on Advertising”

– „Disruption” – Jean Marie Dru (TBWA)

– „Lovemarks” – Kevin Roberts (Saatchi & Saatchi)

– „The art of writing advertising”  – William Bernbach, Leo Burnett, George Gribbin, David Ogilvy si Rosser Reeves povestesc despre tehnicile lor de scriere.


PS 5. Intotdeauna este o bucurie sa interactionez cu oamenii de marketing pasionati de marketing. Multumesc, viata e misto cand lucram impreuna!