• Lorand Boți Balint

SMURD și Ambulanța

SMURD-ul si Ambulanta sunt doua branduri cu povesti care se completeaza.

Brandurile puternice spun o poveste. Nu aceeasi poveste, fiecare are povestea lui.


Daca ne uitam la brandurile romanesti „de stat” putem spune ca nu stralucesc si ca sunt chiar in mare suferinta. Una dintre probleme este numarul mic de profesionisti din marketing care lucreaza „la stat” iar una dintre solutiile pentru a compensa lipsa acestor profesionisti experimentati ar putea fi apelarea la instrumente simple, a caror eficienta a fost dovedita in nenumarate ocazii.

Folosirea arhetipurilor lui Jung in definirea si creionarea personalitatii unui brand este un astfel de instrument.


Unul dintre cele mai puternice si curate branduri din Romania este SMURD. Un brand construit zi de zi printr-un produs/serviciu foarte bun si printr-o comunicare la acelasi nivel.


Mergi pe strada si vorbesti cu oamenii si o sa constati ca, folosind diverse cuvinte, toti spun cam acelasi lucru despre SMURD: actiune, salvarea vietilor, profesionalism, rapiditate, incredere, elicoptere, energie, sunt acolo cand ai nevoie, sunt acolo in cele mai grele situatii, ti-ai dori sa fie ei cei care intervin daca cumva cazi cu masina in prapastie. Oameni gata sa-si riste viata pentru a o salva pe a altora.


O personalitate foarte puternica, foarte bine conturata si care rezoneaza puternic cu oamenii pentru ca, intentionat sau nu, corespunde unuia dintre caracterele universale usor recognoscibile: THE HERO (Eroul).


Nu acelasi lucru se poate spune insa despre Ambulanta. Vorbind cu oamenii constati ca toti au ceva de zis dar este destul de greu sa le grupezi in altceva decat: cand iti este rau e bine sa ai pe cineva care sa vina sa vada ce si cum, mai bine sa nu ai nevoie de ei, in ultima vreme parca este un pic mai bine, fac si ei ce pot, sunt prost platiti, in tara este tragedie, sirene zgomotoase pe strazile orasului… Si de foarte multe ori sfarsesti in comparatii deloc magulitoare cu SMURD-ul. Multi oameni masoara Ambulanta comparativ cu SMURD-ul, ceea ce nu este neaparat OK, tinand cont ca cele doua sunt totusi servicii diferite.


Atunci, ce compara oamenii? O parte a raspunsului este direct legata de brandurile SMURD, respectiv Ambulanta – si mai precis personalitatea celor doua. Si aici Ambulanta pierde pentru ca nu a reusit sa clarifice oamenilor (si cred ca nici ei insasi) ce si cum vrea aceasta sa fie.


Tentatia de a fi si ea un SMURD (un Erou la fel de capabil ca si acesta) pare a fi mare pentru ca, nu-i asa, cei de la SMURD sunt priviti foarte bine. Totusi s-ar putea sa nu fie calea cea mai fericita si nu din dorinta de a se diferentia de SMURD, ci pornind de la nevoia pe care o satisface serviciul Ambulanta si care este diferita.


Oamenii apeleaza in covarsitoare majoritate la Ambulanta cand au o problema de sanatate, cand au nevoie de un sfat, de o consultatie, de o injectie sau un pahar cu apa. Si pentru asta nu este nevoie sa intri pe geam sau sa spargi usa. Oamenii nu vor sa intre pe usa un erou, ci un om care sa-i inteleaga, pe care sa simta ca se pot baza si caruia sa-i pese de ei. Ori acesta este un Caregiver – o persoana a carui motto este iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti si care merge la serviciu pentru satisfactia de a putea sa-i ajute pe oamenii din jur – de multe ori printr-un simplu gest.

Brandurile puternice spun o poveste. Povestea SMURD-ului este povestea eroului gata oricand de actiune, sa vina sa te salveze dintr-o situatie foarte grava. Povestea Ambulantei ar putea fi aceea a Caregiver-ului gata oricand sa te ingrijeasca avand pe buze o vorba buna, un zambet care sa inspire încredere. Doua povesti complementare care se sustin si se completeaza una pe cealalta.

https://www.forbes.ro/smurd-si-ambulanta-doua-branduri-cu-povesti-care-se-completeaza_0_9443-16597