• Lorand Boți Balint

Știu bătaie, că am mai luat

Maiastrele Romaniei. Pe modelul All Blacks New Zealand gimnastica feminina romanesca ar fi putut fi construit ca un brand de tara. Elementele centrale: Maiastrele lui Brancusi, Albastrul de Voronet si nota 1.00 a Nadiei.


Privind-o* pe Arya ucigandu-l pe Regele Noptiiin GOT ma gandeam prin cate experiente a trecut pentru a fi capabila sa faca ceea ce a facut. Ce viata bogata a avut pana la acel moment, cat de mult a muncit si de la cati oameni a invatat pentru a putea face fata acelui moment. Fara sa treaca prin ceea ce a trecut, nu ar fi putut sa o faca.


Invatam sa facem ceea ce facem astazi a fost raspunsul spontan la intrebarea doamnei Mariana Bitangunde erati in 2004 cand dominam gimnastica mondiala? Atunci era momentul pentru a face ceea ce ne prezentati astazi!


Imi amintesc foarte bine intalnirea din 2014 dintr-un restaurant de pe langa ProTV unde, impreuna cu Lili Stanculet, discutam cu Octavian Belu si Mariana Bitang despre propunerea noastra de strategie de comunicare pentru Federatia Romana de Gimnastica. O strategie foarte agresiva prin care doream sa transformam echipa nationala de gimnastica feminina a Romaniei intr-un brand de tara pe modelul All Blacks New Zealand.


Simteam ca aveam toate ingredientele: eram de zeci de ani printre cei mai buni din lume, la toate competitiile mergeam sa luam aurul (bronzul era un esec), eram recunoscuti peste tot in lume ca fiind una dintre marile puteri ale lumii gimnasticii, numeroase exercitii din gimnastica poarta numele unor gimnaste romance – toate stelele pareau aliniate. Mai ales ca aveam si o strategie foarte bine conturata care sa ne duca acolo.


Ce nu stiam noi (dar stiau foarte bine doamna Bitang si domnul Belu care avertizasera romanii inca din 2004) era ca nu mai aveam viitor apropiat in gimnastica feminina. Ca urma sa nu ne calificam la Jocurile Olimpice, sa nu mai luam medalii la Campionate Mondiale, sa iesim macar pentru o vreme din elita gimnasticii feminine.


Poate ca ar fi ajutat sa ne fi priceput sa facem in 2004 ceea ce stiam sa facem in 2013.


Poate ca am fi reusit sa atragem langa gimnastica romaneasca resursele care au lipsit – inclusiv energia si entuziasmul pe care un brand puternic le poate genera din plin. Daca apucam sa construim un brand global care sa atraga si branduri globale ca Dove, Toyota Prius sau The Body Shop, poate ca viitorul ar fi fost altul.


Doar ca, la fel cum Arya nu stia sa tina in mana un pumnal la inceputurile GOT, nici noi nu ne-am nascut profesionisti in ale brandingului. A fost nevoie de multe experiente de viata, de contacte cu oameni tari, de jocuri / proiecte in picioare.


Nu am ales la intamplare brandurile Dove, Toyota Prius sau The Body Shop – exact la ele ne gandeam in 2014 ca si-ar putea dori sa se asocieze cu brandul pe care il visam noi.


Gimnastica mondiala feminina

De ceva vreme, aceasta insemna China, Romania, Rusia, SUA si restul lumii. Am intervievat zeci de oameni din sport (sportivi, profesionisti din echipa sportivilor, jurnalisti, suporteri) si am constatat ca:

- chinezoaicele sunt ca niste albinute: pleaca la antrenament 100.000, trag tare ani de zile si, la un moment dat, cateva dintre ele merg la competitii, reprezinta cu succes tara si se intorc discret acasa. Binele stupului este primordial, albinele isi fac disciplinat datoria. Cuvinte cheie: colectiv, munca, efort, determinare.

- rusoaicele sunt ca niste gazele. Balerine venite in arenele sportive. Elegante, defilieaza mai mult decat merg. Cuvinte cheie: eleganta, stil, frumusete, distant.

- americancele sunt ca niste bulldogs. Puternice, hotarate, au setea de victorie aproape cu orice pret. Cuvinte cheie: victorie, determinare, vedete, forta, curaj.

- romancele erau asemuite unor ... veverite. Fetite care uimesc constant lumea cu talentul si disciplina lor. Cuvinte cheie: copile, naive, inocente, simpatice, naturale, creative.


Veveritele poate ca sunt simpatice, dar nu prea simteam potentialul de brand de tara sau potentialul de a atrage parteneri foarte puternici. Copilarie, naivitate nu sunt atribute cautate prea mult – ba din contra. Cu totul altfel stau lucrurile insa cu natural, inocent, creativ – la inceput de secol XXI acestea vin pe un puternic curent mondial generat de schimbarile climatice si de comportamentele mai putin etice ale unor companii.

Si ne-am fi dorit sa le pastram, chiar sa le intarim daca se poate.


Gimnastica nationala feminina

In paralel cu interviurile cu oamenii din sport, pentru ca gimnastica romaneasca are o puternica traditie, am facut un brand attic al echipei nationale feminine. Lucrurile care i-au definit istoria - dar care, nefiind folosite de multa vreme, au fost depozitate sus, in “podul casei”. Lasate acolo pentru a fi scoase cand (daca) va fi nevoie vreodata.

De departe cea mai importanta ni s-a parut nota 1.00 a Nadiei, un element care ar fi trebuit sa fie iconic pentru Romania, ar fi trebuit sa fie tatuat in societatea noastra. Am hotarat ca, indiferent ce vom face, nota 1.00 va trebui sa fie prezenta ca o stampila.

Nu am vrut sa construim in jurul sau, sa o facem elementul central pentru ca Perfectiune nu era una dintre principalele valori pe care ni le doream asociate cu brandul nostru. De la veverite la perfectiune era un salt mare dar, muuuuult mai important, Romania este departe de Perfectiune si nu ar fi functionat ca brand de tara.


De la zbor la Brancusi, pe Albastrul de Voronet

Continuand sa analizam Brand Attic-ul, am observat desprinderea Comaneci, dar si faptul ca gimnastele zboara efectiv in timpul exercitiilor. Zbor, pasari minunate, pasari maiastre, Maiastrele lui Brancusi – un simbol al Romaniei.


Bird in space pare ca si cum Brancusi ar fi sculptat o gimnasta in zbor.


Culoarea principala a All Blacks New Zealand este ... negrul. Care ar trebui sa fie culoarea Maiastrelor Romaniei?


Prima optiune a fost albul in care Nadia Comaneci a obtinut marile performante pentru Romania. Doar ca este foarte greu sa detii albul, sa fie asociat cu tine – albul este folosit si rasfolosit in sportul mondial. Plus ca ne-a fost dificil sa gasim o poveste care sa faca albul nostru special, care sa insoteasca pentru totdeauna brandul.


Am facut un pas inapoi si ne-am uitat la Romania si la culorile care o definesc si am conectat pe loc cu Albastrul de Voronet – un albastru cu poveste. Un albastru natural obtinut prin metode traditionale in urma cu sute de ani si folosit pentru a da culoare unui simbol al Romaniei. Un albastru unic care putea fi asociat cu echipa nationala de gimnastica, cu Romania. A carui prezenta ar fi invitat comentatorii din toata lumea sa spuna povestea Manastirilor din Nordul Romaniei, sa spuna povestea Voronetului si a ctitorului sau.


La echipe, echipamentul de competitie complet in Albastru de Voronet, cu Bird in space stilizata mare, de sus pana jos & o stampila discreta 1.00 intr-un colt.


La individual, echipamente de competitie 2/3 Albastru de Voronet, cu Bird in Space mare care imparte costumul in doua, lasand o parte alba pe care sportivele sa o personalizeze cu diferite modele. Fara sa uitam de stampila discreta 1.00 intr-un colt.


Viziunea si invataturile

In 2004 invatam sa facem ceea ce facem astazi a fost raspunsul pe care l-am dat cu zambetul pe buze in 2014, neputand - se pare - intelege ca, pentru gimnastica feminina trecuse momentul All Blacks New Zealand al Romaniei. Dar si ca invatarea nu se termina niciodata.

Am invatat lunile urmatoare ca era foarte riscant sa folosim o forma stilizata a Bird in Space sau a Maiastrelor lui Brancusi pentru ca a sculptat foarte multe si trebuie sa ai acordul tuturor proprietarilor pe care nu ii stie nimeni. Oricare dintre ei te poate da in judecata si, cu cat mai de succes brandul, cu atat mai mare riscul. Noi aveam ok-ul mostenitorilor oficiali ai lui Brancusi, dar nu stiam ca ne trebuia de la toti.

Am mai invatat ca BOR a inregistrat Albastrul de Voronet si ca nu erau confortabili cu asocierea lui cu gimnastica astfel incat nu am primit acordul lor.


Ce frumos ar fi fost sa avem astazi Maiastrele Romaniei – un brand al echipei nationale de gimnastica feminina, un brand adus la viata in jurul celor trei elemente: Constantin Brancusi, Albastrul de Voronet si nota 1.00 a Nadiei. Dar, foarte probabil batalia din 2014 nu a fost decat o alta din drumul care a pregatit marile batalii ce vor fi fost sa vina.


Dar, foarte probabil batalia din 2014 nu a fost decat o alta din drumul care a pregatit marile batalii ce vor fi fost sa vina.


* Privind in reluare, a doua zi. Inca nu am luat-o de tot razna cat sa ma uit la scena-cheie din episodul 3, seria VIII din GOT, si sa ma gandesc direct la ce viata bogata a avut Arya ...

https://www.iqads.ro/articol/46265/stiu-bataie-ca-am-mai-luat


Cover Photo byHarrison HainesfromPexels