• Lorand Boți Balint

Un déjà-vu cu Barça

Am avut un puternic sentiment de déjà-vu cand am citit zilele trecute despre decizia celor de la FC Barcelona de a ceda catre un sponsor numele stadionului si de a dona banii din primul an catre lupta impotriva COVID-19.


Pare a fi primul pas dintr-un proces menit a-i ajuta pe fani sa accepte o schimbare majora in viata clubului. Pas dintr-o strategie deja folosita cu super succes cand au renuntat la filosofia niciun sponsor pe pieptul tricourilor de joc:


Moment 0: ani de zile Barca a fost singurul club mare de fotbal care nu a avut sponsor pe tricoul de joc. O stare de spirit unica, o dovada clara ca clubul era despre sport si nu despre bani. Un motiv de mandrie pentru suporteri.


Moment 1: nu doar ca nu luam bani de la vreun sponsor pentru a juca cu brandul LOR pe piept, noi jucam cu Unicef si chiar donam catre aceasta organizatie suma de 1,5 milioane de dolari pe an.


Momentul 2: continuam sa sustinem Unicef, donam 2,1 milioane de dolari pe an, dar mutam brandul pe spatele tricoului de joc. Incheiem un contract care pare sa fie tot cu o fundatie. O perioada jucam cu Qatar Foundation pe piept, apoi, fara sa fie o schimbare dramatica, Foundation devine Airways. Si jucam cu Qatar Airways. Pentru aceasta primim suma record de 31 milioane dolari pe an (cea mai mare din toata industria fotbalului. OK, daca scadem 2,1 milioane care merg la UNICEF, raman 28,9 milioane dolari / an)


Moment 3: vanzare ca orice alt club, cumpara Rakuten pentru 45 milioane de dolari / an.


Unde suntem cand vine vorba de Camp Nou? S-a terminat Momentul 0, am intrat in momentul 1: pentru prima data in istoria sa, stadionul va purta numele unui sponsor, banii din sezonul 2020-2021 urmand a fi donati catre lupta impotriva COVID-19. Este vorba doar despre un an de zile, deci pentru sezonul 2021-2022, va fi o vanzare ca la orice alt club.


Momentul este foarte bine ales.

- Cum ar putea cineva sa aiba ceva impotriva? Cauza este cat se poate de importanta pentru fiecare dintre noi. Si odata precedentul creat, din sezonul urmator va fi ceva natural.

- Sezonul 2020-21 nu se anunta a fi foarte important dpdv spectatori pe stadioane, in schimb pentru 2021-2022, cand vom avea aproape sigur vaccin, situatia va fi cu totul alta. Si atractivitatea pentru branduri va fi mai mare

- Foarte multe companii au anuntat ca vor sustine lupta impotriva COVID-19. Foarte, foarte atractiv ca o parte dintre acestea actiuni sa insemne de fapt achizitia drepturilor de nume pentru Camp Nou: ar fi exact acest lucru, lupta impotriva COVID-19.


Imagine cover: https://www.classicfootballshirts.co.uk/european-clubs/spanish-clubs/barcelona.html